Слобідсько-Кульчієвецька громада
Хмельницька область, Кам’янець-Подільський район

ВІДПОВІДІ НА НАЙПОШИРЕНІШІ ПИТАННЯ

Дата: 09.01.2023 15:58
Кількість переглядів: 136

Фото без опису

ВІДПОВІДІ НА НАЙПОШИРЕНІШІ ПИТАННЯ

ЩОДО СТРАХОВИХ ВИПЛАТ

 

З 1 січня 2023 року набула чинності оновлена редакція Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування», відповідно до якої  страхові виплати у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку на виробництві здійснюватиме не Фонд соціального страхування України (ФССУ), а Пенсійний фонд України. У зв’язку з цим, у багатьох українців виникають питання щодо страхових виплат: чи буде держава виплачувати їх далі, куди звертатися за призначенням тощо. Надаємо відповіді на найбільш актуальні питання.

 

  1. Що змінилося для громадян?

По суті, змінюється орган, що буде забезпечувати такі страхові виплати. Отже, відтепер Пенсійний фонд України виплачуватиме:

  • допомогу по тимчасовій втраті непрацездатності ( “лікарняні”);
  • допомогу  по вагітності і пологах (“декретні”);
  • допомогу на поховання застрахованим особам, в т. ч. потерпілим на виробництві;
  • одноразові та щомісячні страхові виплати потерпілим на виробництві, членам їх сімей.

 

  1. Чи змінилися з 1 січня 2023 року умови надання та розміри страхових виплат?

Закон зберігає надані громадянам гарантії за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку.

Попри зміну органу, який здійснює страхові виплати, умови надання виплат не змінюються. Розміри окремих виплат навіть збільшуються.

 

  1. Чи потрібно людям, яким страхові виплати було призначено ФССУ, повторно звертатись до Пенсійного фонду України для продовження виплати?

Тим людям, яким органами ФССУ вже було призначено страхові виплати, повторно звертатися до органів Пенсійного фонду України не потрібно.

З січня 2023 року фінансування таких виплат здійснюється Пенсійним фондом України на підставі переданих органами ФССУ справ отримувачів.

Щомісячні страхові виплати виплачуються через установи уповноважених банків або національним оператором поштового зв’язку АТ “Укрпошта”, за місцем фактичного проживання отримувача, зазначеного у заяві отримувача. Одноразові виплати здійснюються уповноваженими банками.

 

  1. Куди звертатися за призначенням та здійсненням страхових виплат з відшкодування шкоди?

Заява, разом із документами необхідними для призначення, перерахування, продовження та здійснення страхових виплат і соціальних послуг, подається:

  • у паперовому вигляді до територіального органу Пенсійного фонду України (до сервісного центру) або пересилається поштою;
  • в електронній формі через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України з використанням кваліфікованого електронного підпису чи електронної системи BankID або через Портал Дія.

 

  1. Чи збережеться право на пенсію по інвалідності потерпілим від нещасного випадку?

Призначення пенсії по інвалідності здійснюється відповідно до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”.

Пенсія  по інвалідності призначається за наявності у особи з інвалідністю необхідного страхового стажу. Право на пенсію по інвалідності не залежить від причини інвалідності. Раніше призначені пенсії виплачуються протягом всього строку, на які їх призначено.

 

  1. Як тепер працівнику отримати виплати по лікарняному?

Оплату лікарняних буде здійснювати роботодавець, як це було і раніше. При цьому Законом України від 21.09.2022 № 2620-IX “Про внесення змін до Закону України “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування” та Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” скорочено час, протягом якого роботодавцям за поданими заявами-розрахунками мають надійти кошти для виплати лікарняних.

 

Фото без опису

МЕДИЧНИЙ ВИСНОВОК ТА ЕЛЕКТРОННИЙ ЛІКАРНЯНИЙ:

ЩО ПОТРІБНО ЗНАТИ ТА ЯК ОТРИМАТИ?

 

Це два різних електронних документи, що генеруються та зберігаються у різних державних електронних реєстрах, водночас, тісно пов’язані між собою, оскільки засвідчують факт тимчасової непрацездатності людини. 

У разі хвороби людина звертається до лікаря.

Лікар встановлює факт тимчасової непрацездатності та формує медичний висновок про тимчасову непрацездатність (#МВТН) в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я.

МВТН – це електронний документ, який:

  • містить висновок лікаря за результатами медичної експертизи з тимчасової втрати працездатності,
  • засвідчує тимчасову непрацездатність,
  • є підставою для створення е-лікарняного.

У медичному висновку зазначено номер запису в Реєстрі медичних висновків, висновок лікаря, строк дії медичного висновку, посилання на попередній медичний висновок про тимчасову непрацездатність та відмітку про початок нового випадку тимчасової непрацездатності (за наявності).

Після формування МВТН пацієнту на телефон має прийти смс-повідомлення (на номер, визначений як контактний в електронній системі охорони здоров’я).

МВТН з моменту накладання на нього КЕП лікаря автоматично передається з електронної системи охорони здоров’я до Електронного реєстру листків непрацездатності, адміністратором, якого є Пенсійний фонд України. На підставі МВТН формується електронний листок непрацездатності.

Електронний листок непрацездатності – електронний документ, який:

  • засвідчує факт тимчасової непрацездатності;
  • є підставою для звільнення від роботи та призначення страхових виплат відповідно до законодавства про соціальне страхування.

Дані електронного листка непрацездатності надходять до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування та відображаються у відповідному статусі в електронному кабінеті страхувальника (роботодавця), особистому кабінеті працівника.

Фото без опису

 

ЩОМІСЯЧНІ СТРАХОВІ ВИПЛАТИ ТА ІНШІ ВИПЛАТИ НА ВІДШКОДУВАННЯ ШКОДИ

З 1 січня 2023 року уповноваженим органом в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування є Пенсійний Фонд України. Це передбачено Законом України від 21.09.2022 № 2620-IX “Про внесення змін до Закону України “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування” та Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, постановою Кабінету Міністрів  України від 02.12. 2022 № 1350 “Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо забезпечення реалізації окремих функцій Пенсійного фонду України та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України”.

Зокрема, для вирішення питань з призначення, перерахування та здійснення страхових виплат з відшкодування шкоди, заподіяної потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві та/або професійного захворювання або особам, які мають право на страхові виплати в разі смерті потерпілого, з 1 січня 2023 року необхідно звертатися до органів Пенсійного фонду України.

 

Види виплат

Органи Пенсійного фонду призначатимуть та виплачуватимуть такі види страхових виплат внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання:

 

  • допомога по тимчасовій непрацездатності – виплачується у розмірі  100 % середньої заробітної плати (перші 17 днів за рахунок коштів страхувальника, починаючи з 18 дня – за рахунок коштів соціального страхування);
  • одноразова допомога в разі стійкої втрати професійної працездатності, призначається на підставі довідки МСЕК; її розмір визначається в залежності від ступеня втрати професійної працездатності, із розрахунку 7 мінімальних заробітних плат, встановлених законом на день настання права потерпілому на страхову виплату (з 01.10.2022 розмір мінімальної заробітної плати – 6 700 грн);
  • щомісячні страхові виплати – встановлюються відповідно до ступеня втрати професійної працездатності та середньомісячної заробітної плати потерпілого перед настанням страхового випадку; мінімальний розмір призначеної щомісячної виплати потерпілому в перерахунку на 100% втрати працездатності не може бути меншим мінімальної заробітної плати, максимальний – не повинен перевищувати чотири мінімальні заробітні плати;
  • виплати у разі переведення на легшу, нижчеоплачувану роботу – за потерпілим зберігається його середньомісячна заробітна плата на строк визначений ЛКК або МСЕК (перші 14 днів доплата здійснюється за рахунок коштів страхувальника, починаючи з 15 дня – за рахунок коштів соціального страхування);
  • щомісячні виплати дитині, яка народилася з інвалідністю, внаслідок травмування на виробництві або професійного захворювання  її матері під час вагітності, здійснюються до досягнення дитиною 18 років, або до закінчення навчання, але не більш як до досягнення 23 років;
  • страхові виплати непрацездатним членам сім’ї у разі смерті потерпілого:

– одноразова допомога сім’ї (у розмірі 40 розмірів мінімальної заробітної плати (40 х 6700 грн = 268 000 грн));

– одноразова виплата кожній особі, яка була на його утриманні (у розмірі 8 розмірів мінімальної заробітної плати (8 х 6700 грн = 53 600 грн);

– щомісячні страхові виплати (визначаються із середньомісячної заробітної плати потерпілого; сума виплат кожній особі, яка має на них право, визначаються шляхом ділення частини заробітної плати  потерпілого, що припадає на цих осіб, на їх кількість).  

 

У який спосіб можна подати документи

Заява, разом із документами необхідними для призначення, перерахування, продовження та здійснення страхових виплат і соціальних послуг, подається:

  • у паперовому вигляді особисто, або через уповноваженого представника, до територіального органу Пенсійного фонду України (сервісний центр);
  • в електронній формі через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України з використанням кваліфікованого електронного підпису чи електронної системи BankID, або через Портал Дія.

 

Термін розгляду документів та прийняття рішення

Рішення про призначення, перерахування, продовження та здійснення страхових виплат і соціальних послуг приймається протягом 10 днів після надходження заяви з усіма необхідними документами, з урахуванням отриманої органом Пенсійного фонду, що призначає страхову виплату, інформації із відповідних державних електронних інформаційних реєстрів та баз даних.

Рішення за результатами розгляду заяви оформлюється постановою за підписом керівника органу, що призначає страхову виплату, та зберігається в електронній справі отримувача такої виплати.

 

 Порядок виплати

Нарахована сума страхових виплат включається у документи для виплати не пізніше одного місяця з дня прийняття рішення про призначення, перерахування, продовження її виплати.

Щомісячні страхові виплати виплачуються через установи уповноважених банків або національним оператором поштового зв’язку АТ “Укрпошта”, за місцем фактичного проживання отримувача, зазначеного у заяві. Одноразові виплати здійснюються уповноваженими банками.

Ті, хто отримував відповідні виплати у Фонді соціального страхування України, продовжать їх отримувати на раніше зазначені у заявах  рахунки.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора