Слобідсько-Кульчієвецька громада
Хмельницька область, Кам’янець-Подільський район

Звіт робочої групи з питань оптимізації мережі закладів загальної середньої освіти Слобідсько-Кульчієвецької сільської ради на 2023-2024 навчальний рік та проведення громадського обговорення з даного питання

Дата: 26.06.2023 09:49
Кількість переглядів: 217

Фото без опису

ЗВІТ

Робочої групи з питань оптимізації мережі закладів загальної середньої освіти Слобідсько-Кульчієвецької сільської ради на 2023-2024 навчальний рік та проведення громадського обговорення з даного питання

       Відповідно до Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2010 року № 996 «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики». 23 червня 2022 року Слобідсько-Кульчієвецька  сільська рада оприлюднила на офіційному веб-сайті інформаційне проекти рішень щодо зміну типу загальноосвітніх закладів з пониженням до І-го ступеню та перейменування гімназій, які відносяться до закладів з малокомплектним наповненням класів, та повідомлення про проведення консультацій з громадськістю у формі публічного громадського обговорення щодо створення ефективної мережі закладів освіти в територіальній громаді, приведення їх структури у відповідність до вимог чинного законодавства про освіту - припинення, реорганізації, зміни типу  закладів загальної середньої освіти на території Слобідсько-Кульчієвецької сільської ради за участю здобувачів освіти, батьків здобувачів освіти, працівників закладів освіти, депутатів сільської ради.

        Пропозиції, побажання за варіантами при  громадському обговоренні проектів приймались у письмовій формі за адресою: с. Слобідка-Кульчієвецька, вул. Механізаторів, 45; електронній формі на електронну адресу; усній формі та за особистим зверненням . В ході обговорення було наголошено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України (ст.19 Конституції України). Учасникам обговорень надано економічне обґрунтування та роз'яснено законодавчі основи відповідних рішень. Відповідно до пункту 30 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

 Відповідно до частини 3 статті 66 Закону України «Про освіту» сільські ради засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип), в тому числі на усунення порушень законодавства та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів.

 Згідно зі ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).

 

В обговоренні прийняли участь представники робочої групи, , жителі громади, депутати сільської ради.

Для безпосередньої дискусії з учасниками обговорення було проведено зустрічі в Боришковецькому ліцеї (зі структурним підрозділом початкова школа та дошкільним підрозділом), Великослобідській гімназії (зі структурним підрозділом початкова школа та дошкільним підрозділом), Княжпільській гімназії (зі структурним підрозділом початкова школа та дошкільним підрозділом) та Врублівецькій гімназії (зі структурним підрозділом початкова школа). На зустрічах були присутні батьки, трудові колективи закладів, жителі сіл, депутати, представники громадських організацій, загалом близько 141-єї людини взяло участь у зустрічах.  За підсумками проведених зустрічей зібрано інформацію, на підставі якої здійснювався аналіз, та з’ясовано думку мешканців з цього питання. Під час слухань, жителі не підтримали ініціативу щодо реорганізації  чи ліквідації малокомплектних  закладів освіти Слобідсько-Кульчієвецької територіальної громади. Основними причинами висловлених пропозицій жителів були такі як незадовільний стан доріг для перевезення дітей до інших шкіл, а також те, що школа у селі є його освітнім та культурним центром («не буде школи – не стане села»). В процесі дискусії сформувалась думка, щодо доцільності створення початкових шкіл шляхом зміни типу існуючих навчальних закладів.

        Для аналізу та інформування громадськості по закладах освіти була створена робоча група, яка проводила моніторінг даних по фінансовому забезпеченню та перспективній наповнюваності всіх навчальних закладів до 2025-2026 навчального року, в тому числі і тих, які запропоновано до оптимізації  та зміни типу. У період з 22.11.2022 по 09.06.2023 року було опрацьовано варіанти створення спроможної мережі закладів освіти.

За результатами моніторингу освітньої мережі та фінансово-господарської діяльності Робочою групою отримані наступні дані:

•        видатки на освіту у 2021 році становили 36,887 млн грн. З них лише за рахунок субвенції, яка не в змозі покрити заробітну плату вчителів  24.6 млн.грн., з місцевого бюджету видатки становили майже 12 млн.грн.

•        У 2022 році видатки на освіту становили вже 37,2 млн.грн.,  у той же час розмір субвенції зменшився і становив лише 22,4 млн.грн., фінансування  з місцевого бюджету на зарплату та поточні видатки відповідно збільшилось до 14.7 млн.грн.,

•        Аналіз видатків за перший квартал 2023 року показує наступне: за три місяці розмір субвенції та сума фінансування з місцевого бюджету майже зрівнялись і становлять відповідно субвенція 5,027 млн.грн., місцевий бюджет 4,5 млн.грн.

      Тенденція зменшення субвенції, і відповідно збільшення суми до фінансування з місцевого бюджету пов’язана з тенденцією зменшення учнів в класах з кожним наступним роком. Так як освітня субвенція, яка виділяється на реалізацію програми Нова українська школа, передбачає фінансування лише тих класів, де кількість учнів становить 5 і більше.

У процесі аналізу зібраних матеріалів, робоча група звернула увагу на наступне, що на території громади функціонує 9 навчальних закладів, загалом  в громаді в закладах освіти навчається 736 учнів, з них 415 учнів навчаються в трьох  закладах загальної середньої освіти  І-ІІІ ступенів, це Баговицький ліцей, Кульчієвецький ліцей, Мукшо-Китайгородський ліцей.  В інших шести навчальних закладах І-ІІ ступенів навчається  станом на 31.05.2023 року 321 учень. Що становить менше половини учнів громади.

Боришковецька гімназія (з структурним підрозділом початкова школа та дошкільний підрозділ) налічує 47 учнів 1-9 класів та 5 класів, в яких кількість учнів п’ять і більше осіб, натомість як кількість класів  по мережі повинна становити 9.

Так: 1,2,3-ій класи початкової школи не має мінімально передбаченої законом наповнюваності  5 учнів. Відповідно в подальшому при переході з початкової школи в гімназію з 5-го по 9-й клас не буде передбачена законом мінімально допустима кількість учнів у відповідних класах.

    Утримання одного учня в Боришковецькій гімназії вартує 60,4 тис. грн.на рік. На сьогоднішній день фінансування даного закладу у 2022 році становило 2,9 млн.грн, з них за рахунок місцевого бюджету 1 млн.грн. І це лише на зарплату та харчування з енергоносіями.

  Зараз освіта в навчальних закладах України побудована на програмі НУШ (нова українська школа). Субвенція в НУШ не виділяється на учнів, які навчаються індивідуально, т.о. в класах де немає 5-ти учнів. Отже учні не отримують весь спектр освітніх послуг, відсутня можливість реалізації інтерактивних методів навчання, як того вимагає освітня програма, відсутня можливість проведення колективних обговорень, диспутів, немає змагального процесу, який є базовим для виховання лідерських якостей, відповідальності за прийняття рішень в майбутньому. Це все можливо лише при відповідній наповнюваності класів (не менше 15 учнів).

Аналіз кількісного учнівського складу  Великослобідської гімназії  (з структурним підрозділом початкова школа та дошкільний підрозділ) показав наступне:

на 2022-2023 н.р. налічувалось 33 учня 1-9 класів та 4 класи, в яких кількість учнів п’ять і більше осіб по мережі, натомість як кількість класів  по мережі повинна становити 9.

    Так: в другому класі 1 учень, в четвертому лише 2, отже два класи з чотирьох початкової школи не мають мінімально допустимої наповнюваності  5 учнів. Така сама ситуація і в 6-му, 7 та 8 класах, де наповнюваність класу становить відповідно 2 і 3 учні. Утримання одного учня в Великослобідської гімназії становить 85,2 тис. грн.на рік. На перспективу на  2023,2024,2025 роки  навчальні роки в 1-му,3, 4 класі гімназії не буде наповнюваності класів у кількості 5 учнів. Відповідно в подальшому при переході з початкової школи в гімназію з 5-го по 9-й клас не буде передбачена законом кількість учнів у відповідних класах. Так у 2023 н.р. учнів 5-9 класів буде лише 18 (при мінімальній наповнюваності - 25), у 2024 н.р. – 19, а у 2025 н.р.- лише 16.

  • Ще один навчальний заклад, який відноситься до малокомплектних, це Врублівецька гімназія (з структурним підрозділом початкова школа). У 2022-2023 н.р. налічувала 49 учнів 1-9 класів та 5 класів з дев’яти по мережі, в яких кількість учнів п’ять і більше  осіб.

Так: в першому класі 1 учень , натомість в другому,третьому та четвертому  мають мінімально допустиму наповнюваність  5 учнів.

    Але картина класах з 5 по 9, які відносяться до рівня базової освіти по кількості учнів набагато гірше. Так в  5-му,6-му,7-му класах відповідно по 3-4 учні. Утримання одного учня у Врублівецькій гімназії становить 69,3 тис. грн.на рік. На перспективу на  2023-2024 н.р. кількість учнів з 1 по 9 клас буде становитиме 44, на 2024-2025 н.р.- 40, на 2026-2027 н.р. відповідно 39 учнів.  У 2022 році фінансування даного закладу здійснювалось у розмірі 3,4 млн.грн, з них за рахунок місцевого бюджету 1,3 млн.грн.

  • І за аналізом даних по мережі до малокомплектних відноситься і Княжпільська гімназія  (з структурними підрозділами початкова школа та дошкільний підрозділ). У 2022-2023 н.р. налічувала 38 учнів (шестеро за кордоном) 1-9 класів та 4 класи по мережі замість 9-ти, в яких кількість учнів п’ять і більше  осіб.

Так на 2023-2024 н.рік: в першому класі немає дітей , в другому одна дитина, в третьому немає, в четвертому 3 учня, в восьмому 2 учня. У 2022 році фінансування даного закладу здійснювалось у розмірі 2,6 млн.грн, з них за рахунок місцевого бюджету 1 млн.грн. Утримання одного учня в Княжпільській гімназії становить 70,1 тис. грн. на рік.

    Такий стан наповнюваності класів та  аналіз фінансування діяльності малокомплектних шкіл. Враховуючи вищевказані положення, оптимальне функціонування мережі закладів загальної середньої освіти громади повинно виходити з об’єктивно існуючого запиту на освітні послуги.

    Відповідно до вимог стаття 14 ЗУ «Про загальну середню освіту» у закладах загальної середньої освіти, розташованих у селах і селищах, кількість учнів у класах визначається демографічною ситуацією, але повинна становити не менше 5 осіб. У разі меншої кількості учнів у класі заняття проводяться за індивідуальною або іншими формами навчання. Здобуття початкової освіти дітьми (незалежно від їх кількості) одного або різного віку, які можуть бути об’єднані в один чи різні класи (групи).

 З початком реформи децентралізації, яка надала інструменти для змін шкільної мережі перед Урядом та місцевими органами влади постало питання вирішення проблеми неефективної мережі шкіл, зокрема наявності шкіл, які не мають спроможності надавати якісну освіту за вимогами програми НУШ, яка вже перейшла на новий рівень базової освіти 5-9-ті класи. Одним з етапів Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа”, є розбудова мережі опорних закладів освіти з кількістю дітей не менше 200 учнів, забезпечення їх відповідною оргтехнікою, обладнанням та підручниками, згідно вимог світового стандарту.

   Отже, прийняття проектів рішень, винесених на обговорення є важливим та необхідним управлінським кроком, який має під собою соціальні та економічні підстави. 

Підсумовуючи аналітичні данні по існуючих в громаді закладах освіти та враховуючи думку присутніх на громадських слуханнях, які були проведені в населених пунктах с.Боришківці, Велика Слобідка, Княжпіль, Врублівці, є пропозиція робочої групи підтримати запропоновані проекти рішень щодо зміни типу закладів освіти відповідно до вимог ЗУ «Про повну загальну середню освіту», який прийнято 16.01.2020 року, змінивши типи малокомплектних закладів освіти Боришковецька гімназія, Врублівецька гімназія та Велокослобідська гімназія на початкові школи, з структурними підрозділами дошкільна освіта в закладах, де вони вже включені.

      Враховуючи майже повну відсутність дітей в початкових класах Княжпільської гімназії  запропонувати сесії розглянути проект рішення щодо ліквідації Княжпільської гімназії зі структурним підрозділом початкова школа, натомість розглянути питання створення дошкільного закладу освіти в приміщенні гімназії з метою забезпечення дітей населеного пункту правом на дошкільну освіту за місцем проживання, враховуючи  віддаленість населеного пункту та вік відвідувачів закладу.

    У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти, зміни типу, засновник зобов’язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти (частина 2 ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту»).

 

      На виконання даної норми, з метою забезпечення реалізації гарантій права на здобуття кожним якісної загальної середньої освіти на даний час проводиться комплекс заходів, які дозволять уникнути незручностей кожного в реалізації права на здобуття загальної середньої освіти в іншому закладі освіти із забезпеченням територіальної доступності зокрема через організацію процесу підвезення дітей до навчального закладу та до дому з урахуванням побажань батьків.

     Таким чином, прийняття та виконання даних проектів рішень створить сприятливі умови для реалізації державної політики в сфері освіти, поліпшення освітнього процесу, зменшить матеріальні витрати, пов’язані з ефективним функціонуванням закладів загальної середньої освіти.

    Інших пропозицій на адресу сільської ради від громадськості за період з 22.06.2022 року не надходило. Відповідно до постанови КМУ від 03.11.2010р. № 996  «Про  забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики» процедура громадського обговорення витримана організатором  у повному обсязі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора