Реорганізація освітньої мережі
Уряд продовжує реорганізацію освітньої мережі, яка має на меті допомогти учням малокомплектних шкіл здобувати освіту в найближчому опорному закладі освіти, де є кваліфіковані педагогічні кадри та необхідна база для якісного, безпечного та комфортного здійснення освітнього процесу й відповідно підвіз учнів із навколишніх населених пунктів.
Мета реорганізації закладів освіти направлена на покращення якості освіти всіх учнів, зменшення освітньої нерівності та забезпечення рівного доступу до освіти.
Малокомплектна школа – це не професійне поняття, а «народне». До цієї категорії можна віднести освітні заклади, де в класі навчається до 5-10 учнів.
Мала кількість учнів для школи — це загроза закриття, а для учнів — низький рівень освіти. Низька народжуваність в селах,недостатній рівень знань учнів,безпорадність педколективу,бо профільні предмети змушені викладати вчителі інших спеціальностей(що значно знижує ефективність навчання).Учні навчаються у малокомплектних класах по 3-5 учнів ,що не дає можливості дитині соціалізуватися та здобувати навички роботи в команді.
Школа має навчити дитину застосовувати знання в реальному житті, оволодіти ключовими компетенціями. Це критерій, який вважається якістю освіти. Вміння співпрацювати, критично мислити, знати свої сильні сторони і розвивати їх, робота в команді – навички, які допомагають отримати роботу і бути успішним в майбутньому.
Якість освіти також тісно пов’язана з фінансуванням та забезпеченням закладів освіти всім необхідним для здійснення безпечного та належного освітнього процесу, відповідальність за утримання та матеріально-технічне забезпечення шкіл лежить на засновнику закладу освіти.
З 1 вересня 2025 року Кабмін планує не дозволяти фінансування коштом субвенції закладів освіти, у яких навчається менш як 45 учнів і учениць. А з 2026 року відповідна ініціатива має поширитися на малокомплектні ЗЗСО з менш ніж 60 учнями.
Водночас частина шкіл потребують капітального ремонту (утеплення, облаштування внутрішніми вбиральнями, водовідведення та насамперед,враховуючи сьогоднішні події ,будівництва укриття) або ж просто ремонтних робіт, обладнання навчальних кабінетів та іншого забезпечення. Але якщо демографічний аналіз демонструє, що кількість здобувачів освіти учнів у певній школі в перспективі буде недостатньою або школа вже є малокомплектною, краще зосередити кошти для належного забезпечення опорного закладу, удосконалити його й перевести туди учнів та здійснювати їхній підвіз до закладу. Адже кошти субвенції виділяються залежно від кількості учнів у школі.
Проблема фінансування застарілої мережі шкіл існувала десятиліттями. Тому оптимізація – це можливість покращити освітнє середовище громади. Саме через малокомплектність класів проводиться оптимізація шкільної мережі.
Головна мета Слобідсько-Кульчієвецької сільської ради – забезпечити високий рівень освітніх послуг для кожного учня громади! Поняття реорганізації шкільної мережі несе за собою значний масштаб роботи,який сільська рада виконує згідно сценарію оптимізації .
У 2023 році зроблено немало, зокрема :
1. Придбано 2 нових шкільних автобуси,щоб забезпечити належний рівень комфорту учнів .
2.Здійснено поточний ремонт класів та коридорів Кульчієвецького ліцею.
3. Здійснено ремонт укриття Баговицького ліцею, де станом на 04.04.2024 навчається 168 учнів.
4. Відновлено водопостачання Баговицького ліцею.
5. В життя втілився проєкт утеплення (заміна вікон та дверей на металопластикові) Баговицького ліцею.
6. Придбано бензогенератори для безперебійної роботи навчальних закладів.
7. Придбано мультимедійне обладнання (інтерактивні дошки,проектор)і звукопідсилювальне обладнання.
Одним з провідних завдань на 2024 рік є ремонт укриття Кульчієвецького ліцею,де станом на 04.04.2024 навчається 143 учні.
Внаслідок оптимізації в учнів розширюється коло спілкування, зростає їх соціалізація, конкурентне середовище створює передумови для розкриття власного потенціалу,про що свідчить високий рівень досягнень учнів ,що навчаються в оновленому навчальному середовищі та здобувають призові місця на предметних олімпіадах,займаючись науково-дослідницькою діяльністю у «Малій академії наук», приймаючи участь у Всеукраїнських та міжнародних конкурсах
Оптимізація створює нові можливості для громад. Саме завдяки оптимізації громада отримує додаткові ресурси для винагород, мотивацій педагогів. Створюються умови для професійного розвитку, можливості використання сучасних технологій для навчання.